Шкода-9тр — тролейбус, який випускався з 1961 по 1982 роки чехословацьким підприємством «Шкода-Остров» і був однин з «легендарних», найбільш масових моделей тролейбусів, що експлуатувалися в СРСР, — в цілому більше 5 тис. машин. Технічні характеристики:
* Кузов тролейбуса виготовлявся в двох варіантах: з двома або з трьома дверима ширмового типу. Привід дверей — пневматичний.
* Система управління тяговим електродвигуном — контакторна.
* Тролейбуси цієї моделі спочатку були розраховані на роботу за системою багатьох одиниць — з причіпним вагоном. Історія
* Можливо, що саме високі на ті часи технічні характеристики чехословацького тролейбуса і можливість його роботи за системою багатьох одиниць і зумовили його високу популярність в СРСР. У 1960-і роки основну частину тролейбусного парку країни складали вітчизняні МТБ-82 і недавно розроблені ЗІУ-5. Тоді на вулицях багатьох міст з'явилися тролейбуси моделі Шкода-9тр, які давали можливість збільшити пасажиропотік за рахунок використання складів з двох (а іноді — і більш) машин[джерело?]. Такі «зчеплення» експлуатувалися в основному на довгих маршрутах в крупних містах. «Шкоди» довгий час були цілком гідною альтернативою вітчизняним ЗІУ-5 і ЗІУ-9.
* Система об'єднання Шкод-9тр в потяги була розроблена, як не дивно, не на їх батьківщині, а в Києві. У тролейбусному парку цього міста з 1974 по 1980 рік Шкода-9тр була взагалі єдиним типом рухомого складу. При цьому на довгих маршрутах, як правило, використовувалися склади з двох вагонів. А в святкові дні на вулицях Києва нерідко можна було зустріти склад з трьох вагонів.
* Тролейбуси цієї моделі добре зарекомендували себе в умовах важкого рельєфу, зокрема, на щонайдовшому в світі маршруті «Сімферополь-Ялта (див. кримський тролейбус) », де експлуатуються до цих пір. Перші 40 тролейбусів Шкода-9тр почали працювати на цьому маршруті в 1962 році. Оцінка
* Час підтвердив, що Шкода-9тр виявилася вельми надійною машиною — деякі з них відпрацювали більш 33-х років. Найбільш ненадійною частиною найчастіше виявлялася контакторна система управління ТЕД. До того ж, дана система не забезпечувала належної плавності ходу, при щонайменших її несправностях тролейбус розганявся і гальмував з явними ривками, що часто викликало незадоволеність пасажирів. Але в той же час вона додавала тролейбусу незвичайно високу маневреність. За цим критерієм Шкода-9тр перевершувала не тільки вітчизняні ЗІУ, але і «Шкоди» новіших моделей. При заявленій швидкості в 60км/ч порожній тролейбус на перегоні завдовжки в 2 км. цілком міг розвинути і вищу швидкість — до 80км/ч. Не дивлячись на дискомфортні для пасажирів ривки і шум компресора, Шкода-9тр була досить комфортабельною за рахунок напівм'яких сидінь і опалювання салону, по даному критерію також перевищуючи пізніші моделі. Доля
* У Києві починаючи з 1980 року тролейбуси Шкода-9тр поступово стали замінюватися новішими Шкода-14тр, Шкода-15тр, а також румунськими ДАК-217Е (останні дві моделі — зчленовані, вони прийшли на зміну «зчепленням»). Останні Шкоди-9тр були зняті з експлуатації в 1996 році. Декілька машин залишено як службові, інші — списані.
* У деяких містах і регіонах Шкоди-9тр продовжують успішно трудитися до цього дня, наприклад, у Сімферополі, Ялті, Чернівцях, Тернополі, Рівному.
* У Рівному Шкоди-9тр складають основну частину тролейбусного парку. Деякі машини модернізовані — контакторна система управління ТЕД замінена тиристорно-імпульсною(122-139), зокрема до цього дня такий тролейбус залишився лише один - №133, а з усіх інших, так звана ТІСУ була переобладнана під РКСУ (контакторну).
* Рівне єдине місто на Україні де є представник "електронної 9тр, станом на 2014 рік...
На балансі депо:
Експлуатація з 1974 року
Всього було тролейбусів: 119
Залишилось: 31 пасажирський + 1 службова
Примітка:
№001-№84 дводверні, №085-100 тридверні з ГУР, №122-139 тридверні ТІСУ
30.11.2015 - Нічний тролейбусний маршрут №3 більш не курсує.
10.09.2015 - Вводиться нічний тролейбусний маршрут №3.
28.07.2015 - Ера тролейбусів ЮМЗ Т1 "гармошок" - завершена. Все закінчилось списанням останніх двох представників, які в останнє були на лінії 31.05.2013.