Шкода-9тр — тролейбус, який випускався з 1961 по 1982 роки чехословацьким підприємством «Шкода-Остров» і був однин з «легендарних», найбільш масових моделей тролейбусів, що експлуатувалися в СРСР, — в цілому більше 5 тис. машин.
Технічні характеристики:
* Кузов тролейбуса виготовлявся в двох варіантах: з двома або з трьома дверима ширмового типу. Привід дверей — пневматичний.
* Система управління тяговим електродвигуном — контакторна.
* Тролейбуси цієї моделі спочатку були розраховані на роботу за системою багатьох одиниць — з причіпним вагоном.
Історія
* Можливо, що саме високі на ті часи технічні характеристики чехословацького тролейбуса і можливість його роботи за системою багатьох одиниць і зумовили його високу популярність в СРСР. У 1960-і роки основну частину тролейбусного парку країни складали вітчизняні МТБ-82 і недавно розроблені ЗІУ-5. Тоді на вулицях багатьох міст з'явилися тролейбуси моделі Шкода-9тр, які давали можливість збільшити пасажиропотік за рахунок використання складів з двох (а іноді — і більш) машин[джерело?]. Такі «зчеплення» експлуатувалися в основному на довгих маршрутах в крупних містах. «Шкоди» довгий час були цілком гідною альтернативою вітчизняним ЗІУ-5 і ЗІУ-9.
* Система об'єднання Шкод-9тр в потяги була розроблена, як не дивно, не на їх батьківщині, а в Києві. У тролейбусному парку цього міста з 1974 по 1980 рік Шкода-9тр була взагалі єдиним типом рухомого складу. При цьому на довгих маршрутах, як правило, використовувалися склади з двох вагонів. А в святкові дні на вулицях Києва нерідко можна було зустріти склад з трьох вагонів.
* Тролейбуси цієї моделі добре зарекомендували себе в умовах важкого рельєфу, зокрема, на щонайдовшому в світі маршруті «Сімферополь-Ялта (див. кримський тролейбус) », де експлуатуються до цих пір. Перші 40 тролейбусів Шкода-9тр почали працювати на цьому маршруті в 1962 році.
Оцінка
* Час підтвердив, що Шкода-9тр виявилася вельми надійною машиною — деякі з них відпрацювали більш 33-х років. Найбільш ненадійною частиною найчастіше виявлялася контакторна система управління ТЕД. До того ж, дана система не забезпечувала належної плавності ходу, при щонайменших її несправностях тролейбус розганявся і гальмував з явними ривками, що часто викликало незадоволеність пасажирів. Але в той же час вона додавала тролейбусу незвичайно високу маневреність. За цим критерієм Шкода-9тр перевершувала не тільки вітчизняні ЗІУ, але і «Шкоди» новіших моделей. При заявленій швидкості в 60км/ч порожній тролейбус на перегоні завдовжки в 2 км. цілком міг розвинути і вищу швидкість — до 80км/ч. Не дивлячись на дискомфортні для пасажирів ривки і шум компресора, Шкода-9тр була досить комфортабельною за рахунок напівм'яких сидінь і опалювання салону, по даному критерію також перевищуючи пізніші моделі.
Доля
* У Києві починаючи з 1980 року тролейбуси Шкода-9тр поступово стали замінюватися новішими Шкода-14тр, Шкода-15тр, а також румунськими ДАК-217Е (останні дві моделі — зчленовані, вони прийшли на зміну «зчепленням»). Останні Шкоди-9тр були зняті з експлуатації в 1996 році. Декілька машин залишено як службові, інші — списані.
* У деяких містах і регіонах Шкоди-9тр продовжують успішно трудитися до цього дня, наприклад, у Сімферополі, Ялті, Чернівцях, Тернополі, Рівному.
* У Рівному Шкоди-9тр складають основну частину тролейбусного парку. Деякі машини модернізовані — контакторна система управління ТЕД замінена тиристорно-імпульсною(122-139), зокрема до цього дня такий тролейбус залишився лише один - №133, а з усіх інших, так звана ТІСУ була переобладнана під РКСУ (контакторну).
* Рівне єдине місто на Україні де є представник "електронної 9тр, станом на 2014 рік...
На балансі депо:
Експлуатація з 1974 року
Всього було тролейбусів: 119
Залишилось: 31 пасажирський + 1 службова
Примітка:
№001-№84 дводверні, №085-100 тридверні з ГУР, №122-139 тридверні ТІСУ
Дводверні:
- №001
- №2
- №003
- №4
- №5
- №6
- №7
- №8
- №9
- №10
- №11
- №12
- №13
- №14
- №15
- №16
- №17
- №018
- №19
- №20
- №21
- №22
- №23
- №24
- №25
- №26
- №27
- №28
- №29
- №30
- №31
- №32
- №33
- №34
- №35
- №36
- №37
- №38
- №39
- №40
- №41
- №42
- №43
- №44
- №45
- №046
- №47
- №48
- №49
- №50
- №051
- №52
- №53
- №54
- №55
- №56
- №057
- №*58*
- №59
- №60
- №61
- №62
- №63
- №64
- №65
- №*66*
- №67
- №68
- №69
- №70
- №71
- №72
- №*73*
- №074
- №75
- №076
- №77
- №78
- №079
- №80
- №81''
- №82
- №83
- №84
- Сторінка 2 (тридверні)
-
№ ? - тролейбус списаний
* - отримав інший номер
таблиця в розробці
№ | Модифікація | Кузов № | Рік виробу | Прийнятий в експлуатацію | Списаний | Закріплений на маршруті | Примітка |
Škoda-9Tr19 | 5552 | 1974 | 24.12.1974 | резерв | |||
2 | Škoda-9Tr19 | 5553 | 1974 | 24.12.1974 | 2.01.1996 | ||
Škoda-9Tr19 | 5556 | 1974 | 24.12.1974 | 6.04.2011 | |||
4 | Škoda-9Tr19 | 5564 | 1974 | 24.12.1974 | 27.12.1994 | ||
5 | Škoda-9Tr19 | 5567 | 1974 | 24.12.1974 | 1.10.1994 | ||
6 | Škoda-9Tr19 | 5571 | 1974 | 24.12.1974 | 27.12.1994 | ||
7 | Škoda-9Tr19 | 5573 | 1974 | 24.12.1974 | 2.01.1996 | ||
8 | Škoda-9Tr19 | 5574 | 1974 | 24.12.1974 | 1.01.1997 | ||
9 | Škoda-9Tr19 | 5575 | 1974 | 24.12.1974 | 4.10.1993 | ||
10 | Škoda-9Tr19 | 5576 | 1974 | 24.12.1974 | 1.10.1996 | ||
11 | Škoda-9Tr19 | ||||||
12 | Škoda-9Tr19 | ||||||
13 | Škoda-9Tr19 | ||||||
14 | Škoda-9Tr19 | ||||||
15 | Škoda-9Tr19 | ||||||
16 | Škoda-9Tr19 | ||||||
17 | Škoda-9Tr19 | ||||||
018 | Škoda-9Tr19 | ||||||
19 | Škoda-9Tr19 | ||||||
20 | Škoda-9Tr19 | ||||||
21 | Škoda-9Tr19 | ||||||
22 | Škoda-9Tr19 | ||||||
23 | Škoda-9Tr19 | ||||||
24 | Škoda-9Tr19 | ||||||
25 | Škoda-9Tr19 | ||||||
26 | Škoda-9Tr19 | ||||||
27 | Škoda-9Tr19 | ||||||
28 | Škoda-9Tr19 | ||||||
29 | Škoda-9Tr19 | ||||||
30 | Škoda-9Tr19 | ||||||
31 | Škoda-9Tr19 | ||||||
32 | Škoda-9Tr19 | ||||||
33 | Škoda-9Tr19 | ||||||
34 | Škoda-9Tr19 | ||||||
35 | Škoda-9Tr19 | ||||||
36 | Škoda-9Tr19 | ||||||
37 | Škoda-9Tr19 | ||||||
38 | Škoda-9Tr19 | ||||||
39 | Škoda-9Tr19 | ||||||
40 | Škoda-9Tr19 | ||||||
41 | Škoda-9Tr19 | ||||||
42 | Škoda-9Tr19 | ||||||
43 | Škoda-9Tr19 | ||||||
44 | Škoda-9Tr19 | ||||||
45 | Škoda-9Tr19 | ||||||
046 | Škoda-9Tr19 | ||||||
47 | Škoda-9Tr19 | ||||||
48 | Škoda-9Tr19 | ||||||
49 | Škoda-9Tr19 | ||||||
50 | Škoda-9Tr19 | ||||||
051 | Škoda-9Tr21 | ||||||
52 | Škoda-9Tr21 | ||||||
53 | Škoda-9Tr21 | ||||||
54 | Škoda-9Tr21 | ||||||
55 | Škoda-9Tr21 | ||||||
56 | Škoda-9Tr21 | ||||||
057 | Škoda-9Tr21 | ||||||
58 | Škoda-9Tr21 | ||||||
59 | Škoda-9Tr21 | ||||||
60 | Škoda-9Tr21 | ||||||
61 | Škoda-9Tr21 | ||||||
62 | Škoda-9Tr21 | ||||||
63 | Škoda-9Tr21 | ||||||
64 | Škoda-9Tr21 | ||||||
65 | Škoda-9Tr21 | ||||||
66 | Škoda-9Tr22 | ||||||
67 | Škoda-9Tr22 | ||||||
68 | Škoda-9Tr22 | ||||||
69 | Škoda-9Tr22 | ||||||
70 | Škoda-9Tr22 | ||||||
71 | Škoda-9Tr22 | ||||||
72 | Škoda-9Tr22 | ||||||
73 | Škoda-9Tr22 | ||||||
074 | Škoda-9Tr22 | ||||||
75 | Škoda-9Tr22 | ||||||
076 | Škoda-9Tr24 | ||||||
77 | Škoda-9Tr24 | ||||||
78 | Škoda-9Tr24 | ||||||
079 | Škoda-9Tr24 | ||||||
80 | Škoda-9Tr24 | ||||||
81 | Škoda-9Tr24 | ||||||
82 | Škoda-9Tr24 | ||||||
83 | Škoda-9Tr24 | ||||||
84 | Škoda-9TrН | ||||||
085 | Škoda-9TrН27 | ||||||
086 | Škoda-9TrН27 | ||||||
087 | Škoda-9TrН27 | ||||||
088 | Škoda-9TrН27 | ||||||
089 | Škoda-9TrН27 | ||||||
090 | Škoda-9TrН27 | ||||||
091 | Škoda-9TrН27 | ||||||
092 | Škoda-9TrН27 | ||||||
093 | Škoda-9TrН27 | ||||||
094 | Škoda-9TrН27 | ||||||
095 | Škoda-9TrН29 | ||||||
096 | Škoda-9TrН29 | ||||||
097 | Škoda-9TrН29 | ||||||
098 | Škoda-9TrН29 | ||||||
99 | Škoda-9TrН29 | ||||||
100 | Škoda-9TrН29 | ||||||
122 | Škoda-9TrНТ26 | ||||||
123 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
124 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
125 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
126 | Škoda-9TrНТ26 | ||||||
127 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
128 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
129 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
130 | Škoda-9TrНТ26 | ||||||
131 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
132 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
133 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
134 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
135 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
136 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
137 | Škoda-9TrНТ28 | ||||||
138 | Škoda-9TrНТ26 | ||||||
139 | Škoda-9TrНТ26 | ||||||